Kolej Ungku Omar, Universiti Pendidikan Sultan Idris assalikin@gmail.com

Assalamualaikum wbt.. Selamat Datang Ke Blog Rakan Surau As-salikin, KUO, UPSI.. Semoga Blog Ini Bermanafaat Kepada Anda Semua..

Monday, March 9, 2009

Program Jejak Ulama'

Assalamua’laikum warahmatullah…alhamdulillah syukur ke hadrat ALLAH S.W.T selaku Tuhan yang Maha Yang Maha Esa lagi Maha Mulia. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W. yang telah dinobatkan sebagai Habibullah (kekasih ALLAH) dulu, kini dan selamanya..


Penyampaian cenderamata daripada Saudara Faizol, Exco LPS KUO
kepada Syeikh Nuruddin Al-Banjari Al-Makki


Tanggal 1 MAC 2009, kami dari exco Latihan dan Pembangunan Sahsiah (LPS) dengan gandingan mantap ahli Kelab Surau KUO telah menjalan satu program “Jejak Ulama'” ke masjid wilayah. Tokoh ulama' yang dimaksudkan ialah Syeikh Nuruddin al-Banjari Al-Makki. Beliau merupakan seorang ulama' yang bagi saya amat dikenali umum sebagai pakar ilmu hadith. Program ini amat bermakna buat kami kerana selain kami dapat berjumpa dengan pewaris nabi (ulama'), kami juga telah diberi nasihat dan teguran yang sangat berguna untuk kebaikan di dunia dan alam selepas mati. Dalam kitab “Ihfa Zillah yah fazzka” dan “Bahrul Mazi’ dan kitab-kitab lain banyak menerangkan tentang kelebihan ulama' dan tempias kelebihan ini turut diterima oleh mereka yang memuliakan ulama'. Namun dunia akhir zaman sekarang, perkara seperti ini ramai yang terlepas pandang. Jesteru, kami mengambil sikap berkecuali untuk bersama golongan yang terlepas pandang ini. Selaku exco LPS Kolej Ungku Omar(KUO) Universsiti Pendidikan sultan Idris (UPSI) mengucapkan terima kasih tak terhingga kepada semua Rakan Exco LPS dan ahli kelab surau dalam mejayakan program ini dan tidak lupa juga kepada pihak pentadbiran Kolej Ungku Omar yang telah memberi kerjasama yang baik dalam memastikan program ini berjalan lancar.

Harapan saya, semoga program seumpama ini dapat diteruskan lagi di masa akan datang dan kepada mereka yang melayari blog ini, nasihat saya; selagi ulama' kita masih ada, ambillah kesempatan mendampingi mereka, insya-Allah kita akan mendapat nilai kebaikan dan keuntungan di sisi ALLAH S.W.T .


Laporan Disediakan Oleh ;


Mohd Faizol Bin Abdul Sukor
(Exco Latihan Dan Pembangunan Sahsiah,Kolej Ungku Omar)